مخلوط های گازی

برخی از مخلوط های گازی بدلیل اجزاء تشکیل دهنده ی آنها، چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی و همچنین حساسیت بالای مصرف کنندگان، بدلیل عدم امکان تهیه در داخل ایران جزء مخلوط های گازی وارداتی به شمار می روند .

مخلوط های گازی

 

ب) DIN6 : این شماره استاندارد مخصوص گازهای اینرت و خنثی مثل هلیوم ، نیتروژن و آرگون می باشد و از نظر ابعاد و اندازه مشابه DIN1 می باشد و تنها تفاوت آن در راست گرد بودنش است.
شیر سیلندر مخلوط های گازی سری G به دلیل وجود گازهای آتش زا می بایست چپ گرد باشد  و برا اساس استاندارد،  ولو DIN1 یا BS4  بر روی سیلندر ها تعبیه می شود.
۴- بررسی سال ساخت سیلندر یا کپسول گاز و یا آخرین تست هیدرواستاتیک حک شده بر روی گلوئی سیلندر : در صورتی که بیش از ۵ سال از تاریخ تولید سیلندر و یا آخرین آزمون هیدرواستاتیک سیلندر گذشته باشد می بایست مجددا مورد آزمون هیدرواستاتیک قرار گیرد بدین صورت که طی این آزمون فشاری بیش از ۵/۱ برابر فشار کاری سیلندر به آن وارد می شود و در صورتی که سیلندر موفق از این آزمون خارج شود و دچار ترکیدگی و انفجار نشود تاریخ تست بر گلویی سیلندر حک شده و سیلندر برای ۵ سال آینده وارد چرخه شارژ مجدد می شود.
هلیوم در حاکت گازی بعد از گاز هیدروژن از بالاترین سرعت صدا برخوردار است
گاز های کالیبراسیون بعنوان گاز مرجع در دستگاه های آنالیز مثل کروماتوگرافی گازی ، آنالایزرهای پرتابل ، کوانتومتر و .. استفاده می شود.
تیم فنی شرکت فاران صنعت گاز کالیبراسیون ‏LEL‏ متان در ایر درخواستی مشتریان را با استفاده از روش ‏گراویمتری ( وزنی ) و به کمک گاز های خالص ( گاز متان وارداتی گرید ۴٫۵  ، گاز اکسیژن وارداتی گرید ۵ و ‏گاز نیتروژن گرید ۵٫۵)  تهیه می نماید. ‏
• اتصالات به کار در پالت ها از جنس استینلس استیل می باشد و شرکت فاران صنعت بنا به سفارش مشتریان قادر به تامین اتصالات درجه یک با برند SLOK کره جنوبی و یا اتصالات درجه یک ایرانی می باشد.
الف) BS3 : این شماره استادارد مخصوص گازهای اینرت و خنثی مثل هلیوم ، نیتروژن و آرگون می باشد .این نوع ولو راست گرد بوده و دارای قطر ۵/۸″ می باشد.
آمونیاک گازی است بی رنگ ، قابل اشتعال و با مزه ای فوق العاده تند و زننده که استنشاق آن در یک غلظت قابل توجه سبب جاری شدن اشک و در نهایت خفگی می گردد.
گازهای سرد کننده یا گازهای خنک کننده یا گازهای مبرد یا گازهای رفریجرنت ( Refrigerant ) دسته ای از گاز ها می باشند که بطور متداول در حالت سیال قرار دارند و معمولا در پمپ های حرارتی و چرخه های تبریدی استفاده می شوند .
اجزا تشکیل دهنده مخلوط های گازی می تواند بصورت درصدی، PPM  و یا  PPB باشد.
بدلیل بی اثر و خنثی بودن گاز نیتروژن “آنتونی لاوازیه” شیمیدان فرانسوی این گاز را ازت ( بدون زندگی ) نامید.
تیم فنی شرکت فاران صنعت مخلوط های گازی H2 in N2 درخواستی مشتریان را با استفاده از روش گراویمتری ( وزنی ) و به کمک گازهای خلوص بالا ( گاز هیدروژن وارداتی  گرید ۶ و گاز نیتروژن  وارداتی گرید ۶ ) تهیه می نماید.
با اطلاع می رساند برخی دیگر از گاز ها در صنعت قابلیت استفاده  بعنوان گاز مبرد را دارند از جمله گاز آمونیاک ، گاز گوگرد دی اکسید و هالوکربن هایی که فاقد ترکیبات هالوژنه باشند مثل گاز پروپان و بوتان .
گاز بوتان در حالت مایع سبکتر از آب و در حالت گازی سنگین تر از هوا می باشد.
ت‌. فشار کاری سیلندر(  work  pressure) W.P
بر این اساس سیلندر مخلوط گازی هیدروژن در نیتروژن دارای بدنه ی طوسی روشن و گلوئی مشکلی ( نماد گاز نیتروژن ) و قرمز ( نماد گاز هیدروژن ) می باشد.
ب) BS4 : این شماره استادارد مخصوص گازهای قابل اشتعال مثل هیدروژن ،متان و سایر هیدروکربن ها می باشد .این نوع ولو چپ گرد بوده و دارای قطر ۵/۸″ می باشد.
۵-    خشک کردن سیلندر یا کپسول گاز و انجام رنگ آمیزی : پس از اتمام آزمون هیدرواستاتیک ، سیلندرها در کوره ه ای تا یک دمای مشخص و کنترل شده گرم می شوند تا کاملا خشک و عاری از رطوبت شوند سپس شیر سیلندرها بسته شده و اگر بدنه ی سیلندری نیاز به زنگ زدایی داشته باشد در این مرحله انجام می شود و سپس سیلندر وارد مرحله ی شارژ شده و در پایان پس از تست فشار و نشتی وارد پروسه ی رنگ آمیزی می شود.